Lär känna mig: Mattias Gunnarsson, Försäljningschef | Beslag Design

Återförsäljare

Glömt lösenordet?
Lär känna mig: Mattias Gunnarsson, Försäljningschef

Lär känna oss

 / 2022-12-01

Lär känna mig: Mattias Gunnarsson, Försäljningschef

Vi säger välkommen till vår nya försäljningschef Mattias! Mattias har lång erfarenhet inom vår bransch liksom inom försäljning och har nu valt att anta utmaningen med att ta nästa steg i att stärka vår position och ta nya geografiska marknader. Vi låter vår nya försäljningschef svara på några frågor och introducera sig själv.
 


Hej Mattias, berätta lite om dig själv! Vem är du?

- Hej, jag bor strax utanför Halmstad i ett litet samhälle som heter Åled tillsammans med min fru och våra två barn. Jag är en social person som tycker om att umgås med vänner och familj. Sport av alla de slag är mitt stora intresse. Jag spelar själv golf och padel och ifrån soffan följer jag Premier League där Arsenal är det självklara favoritlaget.

Hur kommer det sig att du hamnade här på Beslag Design?
- Jag har sen länge imponerats av Beslag Designs produkter, tillväxtresa och på senare tid deras satsning på denna fantastiska arbetsplats genom bygget av nytt kontor och lager. Så när jag lite av en slump såg att de sökte en försäljningschef och läste vilken typ av person de var ute efter så kändes som en väldigt bra match. Efter jag hade träffat Pär och andra personer i organisationen så tyckte både jag och dom att jag skulle passa väl i organisationen och i bolagets framtida tillväxtresa.

Du kommer att leda ett säljteam på sex personer - vem är du som chef och ledare?
Jag tror att jag är en chef som är väldigt mån om att alla ska må bra och försöker skapa en stämning och miljö där alla ska trivas och tycka att det är roligt att skapa framgång tillsammans. Jag har redan fått ett väldigt bra intryck av hela säljteamet och alla övriga på Beslag Design där humor och högt i tak är väldigt viktiga i vår företagskultur, sen måste vi också veta varför vi är här och det för att försvara och öka våra marknadsandelar och försäljning. Jag tror på att om man tycker något är roligt så syns det även på hur man presterar. Jag vill också vara ett bollplank i säljarnas dagliga arbete så att vi tillsammans kan ta snabba och så rätta beslut som möjligt. Jag kommer att skapa strukturer för hur vi ska jobba med vårt fantastiska sortiment och ställa krav på att vi ska veta varför vi gör en affär eller kanske varför vi ibland avstår.

Vilka utmaningar har du framför dig?
Utmaningarna just nu handlar ju mycket om problem som vi tyvärr inte kan styra så mycket över. Kriget i Ukraina, inflation, stigande räntor och den ständiga diskussionen om vilken tid på dygnet och hur länge man kan få lov att duscha. Dessa faktorer kommer såklart påverka hur folk kommer att investera den närmsta tiden. Det jag dock har lärt mig är att oftast när något sådant här inträffar så öppnas det även upp möjligheter och om man kan fokusera lite mer på möjligheterna i stället för på det negativa som vi matas med varje dag så tror jag att vi som bolag kan komma stärkta ur detta. Man ska givetvis ha respekt för och vara medveten om vad som händer men lite mer fokus på det vi kan påverka och se möjligheterna. En annan utmaning är ju också att det kommer att ställas högre krav på alla olika avdelningar inom bolaget när vi har haft den stora tillväxt som Beslag Design har haft de senaste åren och som förhoppningsvis kommer att hålla i sig. Det är viktigt att vi har rätt produkter, lager och leveranssäkerhet, fokus på sälj och nya marknader osv. Jag känner mig dock trygg med att vi ska leva upp på våra internt högt ställda mål genom den framtidstro och den positiva andan som jag redan känner finns hos ägare och samtliga anställda. Vi har också en klar strategi för vad vi som bolag ska vara inom de närmsta åren.

Var befinner sig Beslag Design om ett par år?
Jag är övertygad om att vi har ytterligare har stärkt vår position som marknadsledande när det gäller beslag och inredningsdetaljer i Sverige och Norge. Vi vill ju också öka våra marknadsandelar i de andra nordiska länderna och i strategiska länder i övriga Europa. Ett arbete som känns oerhört stimulerande och spännande att ta tag i. Vi har redan indikationer på ett stort intresse för våra produkter på marknader där vi inte har varit innan.

Och sist men inte minst, den klassiska frågan, har du redan nu någon favoritprodukt ur vårt sortiment?
Jag säger som de flesta andra, det är ju så otroligt många fina produkter så det är svårt att bara välja en. En direkt favorit är ju Helix sortiment som med sitt moderna designspråk tilltalade mig direkt. Är även väldigt förtjust i vår Jubileumkollektion och vårt belysningssortiment. Som sagt ungefär lika svårt att välja en favoritprodukt som när ens barn frågar vem av dom båda som är ens favorit.




Helix Stripe

Dela inlägget

Liknande artiklar